Marina Pawlik - mgr. fizjoterapii

668415685

Godziny otwarcia

Pon-Pt: 9-19 | Sob 9-15

Najczęstszą przyczyną bólu kręgosłupa, w jego segmentach: lędźwiowym, piersiowym i szyjnym, jest dyskopatia, czyli choroba krążka międzykręgowego. Kręgosłup składa się z dwóch zasadniczych elementów anatomicznych ułożonych przez naturę naprzemiennie. Są nimi kręgi i krążki międzykręgowe (dyski). Kręgi są strukturami kostnymi, a więc w miarę stabilnymi i twardymi, z wiekiem jednak ulegają zmianom zwyrodnieniowym. Krążki międzykręgowe zbudowane są z tkanki łącznej, a więc są strukturami miękkimi i pełnią rolę „amortyzatorów” kręgosłupa. Twardszy pierścień włóknisty otacza zlokalizowane wewnątrz dysku jądro miażdżyste, dzięki czemu krążek pełni funkcją amortyzującą. Z upływem czasu, a także pod wpływem nie fizjologicznych obciążeń, nieprawidłowego trybu życia czy predyspozycji osobniczych dysk ulega zmianom degeneracyjnym. Zmniejsza się uwodnienie i sprężystość całego krążka, a zwłaszcza pierścienia włóknistego. Obciążenia kręgosłupa powodują wzrosty ciśnienia w dysku i napór masy jądra miażdżystego, których nie wytrzymuje, osłabiony przez opisane powyżej zmiany, pierścień włóknisty. Pierścień włóknisty pęka (na całym swoim przekroju lub częściowo), tworzy się tzw. przepuklina krążka międzykręgowego, poprzez którą jądro miażdżyste, pokonując barierą pierścienia włóknistego, wpukla się do kanału kręgowego. Kanał kręgowy jest ściśle ograniczoną, przez twarde kręgi i więzadła, przestrzenią, w której zlokalizowany jest rdzeń kręgowy oraz korzenie nerwowe. Przepuklina jądra miażdżystego krążka międzykręgowego, która dokonuje się pod ciśnieniem w kierunku kanału kręgowego, powoduje ucisk rdzenia kręgowego i korzeni rdzeniowych.

Zalecenia w okresie leczenia przepukliny krążkowej

  • wystrzeganie się pozycji siedzącej
  • unikanie wszelkiego rodzaju czynności domowych, podnosząc cokolwiek z podłogi, kucnij, zamiast się pochylać na wyprostowanych nogach
  • unikanie wysiłku fizycznego, torbę na jedno ramię zastąp plecakiem, zakupy rozkładaj do dwóch siatek, by równo obciążyć obie strony ciała
  • unikanie wszelkiego rodzaju ćwiczeń, które mogą przyczynić się do pogłębienia urazu, unikaj gwałtownych ruchów, nagłych skłonów, obrotów, biegania

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *